paul-en-tineke.reismee.nl

Per trein door Graubunden

De afgelopen 3 dagen hebben wij veel in de trein gezeten. Heel Graubunden doorkruist met de trein. Wij zijn dinsdag gestart met de trein naar Arosa, een (wintersport)plaats op 2000 m hoogte. Erg stil overal want je zit nu duidelijk tussen de beide touristenseizoenen in. Het valt dus af en toe niet mee om ergens koffie te krijgen of te eten.

Van Arosa weer terug naar Chur want dat is de enige manier waarop je het kan bereiken.

Toen de trein genomen naar Klösters een stad die meer in het noordoosten ligt tegen Oostenrijk aan. Ook hier weer de zelfde route terug genomen en van het station naar huis gelopen.

Woensdag zijn wij weer met de trein op pad gegaan, richting Disenties. Je rijdt dan met de trein voor een deel door de Rijncanion, best aardig om te zien. In Disenties uitgebreid gelunched.

Terug voor een deel de zelfde route genomen maar bij Reichenau overgestapt en richting Davos gegaan. Davos valt eigenlijk erg tegen als is het minder lelijk dan St.Moritz.

In Davos de Posbus teruggenomen en dus over de bergwegen terug.

Vandaag de Berninaexpress gedaan. Vroeg op en lopen naar het station, om 8.30 uur in de trein richting Italie. Deze route is uitgeroepen tot werelderfgoed omdat de Zwitsers lang geleden al kans hebben gezien hier een spoorbaan aan te leggen die van 500m hoogte in Chur over allerlei bergen en de Berninapas gaat (2253 m hoogte) om vervolgens net over de grens in Italie weer net onder de 500m te zitten. De hoogteverschillan worden opgevangen door allerlei keertunnels, viaducten en bochten zodat je meerdere malen het zelfde dal ziet maar steeds op een andere hoogte zit. Op de top van de Berninapas natuurlijk veel sneeuw en ijs en daar blijkt de waterscheiding tussen de Adriatische zee en de Zwarte zee te liggen. Aan de ene kant een wit ijsmeer waarvan het water naar de Donau stroomt en aan de andere kant een zwart meer waarvan het water door de Po stroomt. Het wereldberoemde Landwasserviaduct zat helaas ingepakt want het wordt gerenoveerd.

Maar al met al een mooie tocht en voor mij de eerste keer dat ik in Italie was. Wij hebben er heerlijk gelunched want wij moesten er natuurlijk wel even gebruik van maken dat wij in Italië waren.

Edwin

Lijkt me een mooie treinreis geweest, met een heerlijke lunch in Italië. Alleen jammer dat de beroemde inpak artiest weer bezig is geweest.

Hans en Anneke

Jullie genieten met volle teugen saampjes.
Blijf vooral zo doorgaan,
liefs.